Unul dintre jucatorii din industria automobilelor, brandul Renault a inregistrat anul trecut o pierdere neta de 141 milioane de euro, ultima situatie similara s-a mai inregistrat tocmai in 2009. Din pacate, rezultatele sunt foarte departe de profiturile de 3,3 miliarde din 2018 si chiar mai departe de recordul absolut de profit, stabilit acum in 2017 (5,1 miliarde de euro). La deschiderea Bursei de la valori de la Paris, la inceputul lunii ianuarie, acțiunile Renault scazusera cu peste 4 procente.

Industria automobilelor – scurt istoric

Finantele au reflectat intr-adevar situatia reala a producatorului francez, care a intrat intr-o noua era anul trecut. A fost primul an fara Carlos Ghosn, fostul sef, arestat la sfarsitul anului 2018 pentru delapidarea financiara in Japonia, tara din care a scapat, pentru a se refugia in Liban. Aceasta turnura neasteptata nu numai ca a zguduit alianta Renault cu partenerii sai japonezi Nissan si Mitsubishi pana la temelii, dar au venit pe fondul unei crize economice globale. Cu toate acestea, rezultatele nu sunt atat de alarmante. Cifra de afaceri este cu siguranta in scadere cu 3,3%, dar acest lucru nu este anormal pe o piata internationala in scadere.

Cu toate acestea, cea mai grava si de durata problema pentru Renault o reprezinta situatia aliatului sau Nissan, chiar daca producatorul francezul a cunoscut, la randul sau, unele esecuri operationale, in special in lansarea modelului Clio V, crucial pentru modelul de afaceri al grupului. Contributia Nissan in 2019 a scazut cu 1,27 miliarde de euro, la 242 milioane de euro anul trecut, din cauza dificultatilor japonezilor. Toate aceste lucruri s-au intamplat fara a tine cont de efectele coronavirusului asupra unei companii care a avut incasari uriase din China.

Daca rezultatele din 2019 sunt slabe, perspectivele pentru 2020 sunt incerte, iar transformarea poate dura. In plus fata de coronavirus si dificultatile intampinate de Nissan, Renault ia in calcul si efectele pe care o sa le aiba intrarea in vigoare a reglementarilor europene privind CO2, precum si o crestere accentuata a deprecierii legate de investitii pentru viitor.